Використання краєзнавчого матеріалу на уроках історії та в позакласній роботі

Використання краєзнавчого матеріалу на уроках історії та в позакласній роботі

Краєзнавча освіта є важливою стороною навчання і виховання сучасної молоді. Саме вона сприяє вихованню громадянина і патріота. Для багатьох шкільних дисциплін краєзнавство є важливим регіональним компонентом, який можна використати для вивчення історії, культури, природи, літератури. Про це свідчить «Програма розвитку краєзнавства на період до 2010 року», затверджена 20 вересня 2002 року постановою №407 Волинської облдержадміністрації відповідно до аналогічної постанови кабміну №789 від 10 червня 2002 р., що схвалена і підтримана ІІІ з’їздом Всеукраїнської спілки краєзнавців у 2003 р.
Історичне краєзнавство – це не самостійний предмет шкільного вивчення, а принцип навчання і виховання на місцевому матеріалі. Краєзнавча робота проводиться на уроках, факультативних заняттях, у позакласній та позашкільній роботі. Краєзнавство відкриває широкі можливості для самостійної діяльності учнів, для пошуку, дослідження і навіть невеликого відкриття. Це пробуджує у школярів глибокий інтерес до історії краю, країни, викликає тягу до знань.
Шкільною програмою з історії України передбачено у 5 – 12 класах вивчення історії рідного краю з найдавніших часів і до наших днів, при цьому місцевий матеріал став невід’ємною частиною під час вивчення вітчизняної історії.
Так, у 5 класі під час  вивчення теми «Географічні назви в історичній науці. Давні слов’яни» використовується матеріал з краєзнавства, зокрема,  вивчаємо легенди про походження назв сіл Боратин, Голишів, Новостав, Рованці; річок Стир, Чоргногузка тощо.
На уроках історії у 6 класі під час розгляду тем «Перші землероби та скотарі на території України» та «Давні слов’яни та їх сусіди»  (інтегрований курс «Історія України. Всесвітня історія») програмовий матеріал доповнюється відомостями  про пам’ятку трипільської культури на території с. Голишів та   результати археологічних розкопок у 1972 – 1973 і 2004 – 2005 рр. та поселення давніх слов’ян поблизу с. Боратин.
Уроки, відведенні на вивчення історії нашого краю у 7 – 8 класах ( ІХ - ІІ пол. ХVІІІ ст.», на яких розглядають історію Волині, доповнюються цікавим, змістовним матеріалом з історії рідних населених пунктів. Великий інтерес  викликає у дітей інформація про заснування та розвиток сіл Боратин, Новостав, Голишів, Рованці в цей період; про новоставську папірню, засновану домініканцями, що діяла тут у 1573 – 1850 рр.; діючу Свято – Успенську церкву (1681 р.), що є архітектурною пам’яткою України.
Під час вивчення історії рідного краю у 9 – 10 класах особливу увагу звертаємо на переселення чехів на територію с. Боратин, їх господарську та культурну діяльність (1872 – 1947 рр); будівництво російськими військовими інженерами оборонної споруди – форту (1887 р.). Розповідь про життя Купріяна Сивого -  уродженця с. Боратин, російського розвідника, що був страчений австрійськими військами, екскурсія на його могилу (територія форту) допомагають учням  краще засвоїти матеріал про перебіг Першої світової війни на території наших населених пунктів.
Історія радянських часів стає доступнішою школярам, якщо подавати її як низку розповідей з життя близьких людей. Майже всі жителі села були працівниками дослідного господарства «Боратин». Розповідь про трудові досягнення односельчан неодноразово висвітлювались у районній газеті «Слава праці», вирізки з якої є ілюстративним матеріалом.
Практика переконує у тому, що краєзнавча робота дає найбільший ефект тоді, коли вчитель не обмежується подачею готових відомостей, а організовує учнів на самостійний пошук краєзнавчих знань, заохочуючи застосування ними цих знань під час вивчення історії України. Обмеженість урочного часу не дає змоги грунтовно викласти  пошуковий матеріал. На допомогу приходить краєзнавчий гурток, який вже кілька років працює в школі.
Одним з найважливіших завдань гуртка «Краєзнавчий пошук» є збір  краєзнавчих матеріалів для подальшого використання їх в навчально – виховній роботі у школі. Члени гуртка із захопленням займаються збором матеріалу, пошуками історичних документів, фактів і відомостей. В процесі збору інформації з історії рідного краю організовуються зустрічі і бесіди з учасниками та свідками історичних подій. Матеріали, зібрані гуртком лягли в  основу краєзнавчих робіт, що були представлені на експедиції «Дивовижна Волинь», «Краса і біль Волині», «З історії міст і сіл Волині» та ін. Члени гуртка із власними напрацюваннями допомагають і беруть участь в організації виховних заходів, конференцій, круглих столів, в яких використовуються матеріали з краєзнавства.
 В 2006 році на кошти сільської ради було видано книгу «У межиріччі Чорногузки та Стиру» (редактор В.Гнатюк), у яку ввійшли краєзнавчі дослідження учнів під керівництвом вчителів Боратинської школи. Дана книга не тільки стала підсумком краєзнавчих досліджень, але й слугує навчальним посібником для уроків рідного краю та роботи гуртка «Краєзнавчий пошук».     
На основі зібраного матеріалу було розроблено варіативний курс для 5, 7 класів «Історія рідного краю»
Багатогранна позаурочна історико – краєзнавча робота та її зв’язок з навчальним процесом створюють умови для широкого застосування знань і вмінь, отриманих під час занять  у гуртках, екскурсіях, у походах та експедиціях, під час вивчення  нового програмового матеріалу.
Перспективою краєзнавчих досліджень є використання матеріалів для другої книги з циклу «Історія села», оформлення краєзнавчих експозицій для кабінету історії і майбутнього музею рідного краю.


Матеріали  


0 коментарі :

Дописати коментар